Dulu Menghina, Eks Menteri Penerangan Malaysia Kini Memuji Habibie


Masih hangat dalam ingatan sekitar satu bulan lalu, sebuah artikel yang ditulis mantan menteri penerangan Malaysia, Tan Sri Zainudin Maidin di koran Utusan Malaysia yang memicu kemarahan publik Indonesia. Pasalnya, Zainudin menuding mantan presiden BJ Habibie sebagai pengkhianat bangsa, dan menyamakannya dengan Anwar Ibrahim yang juga ditunding sebagai pengkhianat Malaysia.

Zainudin kini menulis kembali sebuah artikel mengejutkan. Namun berbeda, kini Zainudin balik memuji BJ Habibie sebagai pemimpin yang dihormati rakyatnya.

Dulu Menghina, Eks Menteri Penerangan Malaysia Kini Memuji Habibie

Sebagaimana dikutip dari website harian Utusan Malaysia, Rabu (9/1/2013), Zainudin menulis artikel di kolom 'Rencana' dengan judul 'Yang tidak sama antara Habibie dengan Anwar'. Seperti artikel sebelumnya, dalam artikel yang dipublish Selasa (8/1/2013) ini, dosen tamu pada Institut Pemikiran Tun Dr Mahathir, Universiti Utara Malaysia, ini kembali 'menelanjangi' Anwar Ibrahim, tokoh oposisi pemerintah Malaysia.

Zainudin mengawali tulisan panjang itu dengan mengulas isu yang pernah menggemparkan Malaysia pada pemilu Malaysia tahun 2008 lalu. Pada pemilu tersebut, oposisi Pakatan Rakyat (PR) berhasil merebut dua per tiga basis pemilihan yang sebelumnya dikuasai Barisan Nasional (BN). 'Kemenangan' oposisi itu diteruskan dengan menyebarnya isu melalui sejumlah media sosial dan SMS dan e-mail yang menyebutkan Anwar Ibrahim dipanggil oleh Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong untuk dilantik menjadi Perdana Menteri.

"Malaysia digemparkan dengan berita akan jatuhnya kerajaan Barisan Nasional (BN) yang tidak mempunyai kuasa dua pertiga pada 16 September 2008 kerana wakil rakyatnya akan berpaling tadah. Bila hal itu tidak berlaku pada hari yang sama, mesej telah disebarkan menerusi media sosial; khidmat pesanan ringkas (SMS), Facebook, Twitter, e-mail dan sebagainya bahawa Anwar Ibrahim sedang menuju ke Istana Negara kononnya dipanggil menghadap oleh Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong untuk mengangkat sumpah jawatan Perdana Menteri," tulis Zainudin.

Namun menurut Zainudin, kegoncangan terkait isu tersebut tidak lebih hebat dari isu serupa yang pernah dibuat Anwar 40 tahun sebelumnya. Masih menurut Zainudin, drama-drama yang dibuat Anwar hanyalah sebuah kelucuan dan kekacauan dari Anwar itu sendiri.

"Wartawan-wartawan dalam dan luar negara yang meliputi drama hebat ini tentulah ketawa sendiri sekarang kerana telah nampak sudut kelucuan dan kekarutannya," cetus Zainudin.

"Inilah gempar yang paling menggemparkan dunia sebelum kegemparan yang menggegarkan Malaysia tentang kerajaan BN akan tumbang pada 16 September 2008. Orang ramai boleh menjangkakan bahawa beberapa kegemparan lagi akan dicetuskan oleh "Anwar and The Gang" menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13. Beliau akan lebih dipercayai kerana PAS sebuah parti Islam yang akan menjadi pertahanannya dan bukan lagi dia sendiri. Kewibawaannya sekarang bergantung kepada PAS dan tidak lagi ada pada dirinya sendiri," lanjut Zainudin.

Sepanjang 25 paragraf tulisan itu, keseluruhannya menyerang Anwar sebagai tokoh yang penuh drama dan mengancam pemerintah Malaysia.

Nah, baru di dua paragraf terakhir Zainudin menulis yang memuji BJ Habibie. Zainudin menulis, "Di Indonesia, bekas Presiden Indonesia BJ Habibie masih mempunyai kredibiliti yang tinggi. Beliau bukan seorang street actor, maka itu rakyat Indonesia marah apabila saya menyamakannya dengan Anwar Ibrahim."

"BJ Habibie adalah seorang pemimpin yang masih dihormati dan tidak bergelumang dengan lumpur seperti Anwar Ibrahim."

Pernyataan Zainudin ini tentu bertolak belakang dengan pernyataannya pada artikel sebelumnya yang berjudul 'Persamaan BJ Habibie dengan Anwar Ibrahim' di rubrik Rencana koran Utusan Malaysia edisi 10 Desember 2012. Dalam artikel itu, Zainudin menyebut Habibie dengan perumpamaan yang sangat keras, 'The Dog of Imperialism'.

0 komentar:

Post a Comment